Hej Lisa Rydell

Några har hört av sig med glada tillrop för att Bildupphovsrätt förändrat sitt utseende lite. Det kan vi bland annat tacka vår medlem Lisa Rydell för! 

 

Hej, vad är det du har hjälpt Bildupphovsrätt med?

Jag har fått i uppdrag att ta fram ett utvecklat grafiskt kommunikationskoncept utifrån Bildupphovsrätts befintliga grafiska profil. En grafisk ”verktygslåda” som är användarvänlig både för marknadsföring som skapas internt och för kommunikationsmaterial som tas fram av externa kreatörer.

 

På vilket sätt kan design vara ett stöd för en organisation som Bildupphovsrätt?

Genom igenkänning och en tydlig grafisk avsändare kan Bildupphovsrätt variera, nyansera och förenkla sitt budskap gentemot sin målgrupp. Och då en stor del av Bildupphovsrätts målgrupp – både bildskapare och bildanvändare – är ”bildmänniskor” kan design vara ett ytterligare kommunicerande språk. 
 

Du la bland annat till ny färg, hur kom det sig att du landade i de färger du valde?

Bildupphovsrätts primära färg är en fin mörkt röd. Den har en tydlig igenkänning men i vissa sammanhang finns ett behov av en eller flera lite piggare ”kompisfärger”. Det fanns framtaget en härlig orange färg som komplement och då låg det nära till hands att välja den lite mättade korall-rosa färgen tillsammans med en grönturkos färg. Nu skapar de ett bra komplement till den mörkröda färgen. 

 

Du är själv kreatör, på vilket sätt har upphovsrätt betydelse för dig?  

Det har stor betydelse! Jag är både bildskapare och bildanvändare så för mig som yrkesverksam kreatör kämpar jag med att få rätt till mina bilder och någorlunda skäligt betalt. Det senare är inte lätt och utvecklingen går tyvärr bakåt istället för framåt. Jag tror att det bland annat beror på den fria användningen av bilder på internet. Och på en okunskap hos en ny generations bild- och formköpare. Det är enormt viktigt att bildupphovsrätten får legitimitet och att både bildskapare och främst bildanvändare får en förståelse för värdet av användning av bilder. Att bildskapare ska få ersättning för sina verk borde vara en självklarhet, på samma sätt som det börjar bli självklart att betala för streamingtjänster inom musik och film. Här gör Bildupphovsrätt ett fantastiskt jobb.

 

Lisa Rydell är utbildad i Reklam och grafisk design på Beckmans Skola. Hon jobbar som art director / grafisk formgivare och driver den egna verksamheten Lisa Rydell Creative Studio. Hon har lång erfarenhet av att utveckla kreativa koncept, grafisk design och kommunikation och har även undervisat på Beckmans Skola, nu senast om ”Papper och grafisk identitet”.

2017-10-26